NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, September 17, 2010

HARI INI HARI RAYA...



1 Syawal 1431

Yeah!!! Hari ini hari raya!! Setelah sebulan bersama Ramadhan, kini tibalah pula masa untuk Syawal beraksi. Setelah hampir 8 jam perjalanan dari Johor ke Perak, akhirnya Syawal 2010 disambut juga di kampung halamanku-Teluk Intan, Perak. I'm proud to be Perakian~hee. Sebenarnya rancangan nak balik kampung ni last minute plan sebab kami tak plan pun nak balik kampung for this year sebab adikku tak ada disisi. Tapi memandangkan kasih akan nenekku, kami pun pulang ke sana. Seperti yang dijangkakan, kamilah yg pertama sekali sampai di rumah nenek sebab mak cik dan pak cik yg lain masih di rumah masing-masing. Almaklumlah semuanya tinggal dekat-dekat saja, kami ni saja yg jauh di perantauan. Setibanya di rumah nenekku, aku terus tak jadi nak membuta balik sebab dah terbau kuah kacang dan rendang nenekku. Aku pun membantunya menghidangkan juadah untuk sarapan nanti. Potong lemang, nasi impit, memang tugas aku tiap kali hari raya. Macam dah jemu pula asyik buat kerja yg sama setiap tahun~haish.

Selepas selesai Solat Sunat Aidilfitri, kami pun melantak sementara menunggu saudara-mara yg lain tiba. Tidak lama selepas itu, mak su aku tiba membawa juadah istimewanya-kari ayam dan sambal jawa (favourite aku juga). Then, mak cho pula tiba bersama anak-anak dan cucunya-Si Fatin Kenit (geram pula dengan budak kecil ni. Aku bagi dia baju raya 2 pasang, comel tengok dia pakai, dah lah halus~hee). Si Fatin ni agak cerewet. Bukan semua orang dia nak. Melainkan aku, mak ayah dia, nenek dia dan pakcik- pakcik dia. So aku ni adalah antara yg terpilih sebab dengan orang lain dia tak nak termasuk nenekku dan daddy (merangkap Tok Uda dia) walaupun ini first time aku jumpa dia semenjak dia lahir last year. Yg terakhir tiba pagi Syawal ni adalah mak ngah sebab dia kena masak nasi tomato dulu untuk kami sebelum datang ke rumah nenek. Selepas semuanya tiba, kami pun makan-makan, borak-borak, bermaafan, dan melayan saudara-mara yg datang berkunjung. Sebenarnya saudara-maraku dah tahu yg kami tak pulang beraya tahun ni, jadi apabila daddy bagi tahu kami dah sampai kampung, semuanya happy dan sama-sama pulang ke rumah nenek. Beginilah rutin kami setiap kali raya, makan, makan, dan makan.

Pada sebelah petangnya pula, familyku ke kampung sebelah mummy, tak jauh pun hanya dalam jarak 30-40 km saja. Rumah opahku sebelah mummy betul-betul di tepi Sungai Perak dan bertentangan dengan Pasir Salak. Sewaktu kecil, sungai inilah yg menjadi tempat kami bermain dan bermandi-manda walaupun dalam hati still takut and terfikir tentang buaya dalam sungai tu. Rindu sangat saat-saat manis sewaktu kecil dahulu. Setiap minggu mesti kami pulang ke kampung sebab jaraknya tak jauh seperti sekarang. Dan kampung sebelah mummy seringkali dilanda banjir besar kerana berdekatan dengan sungai. Tapi best sebab air sungai tak sama seperti air laut.

Di rumah opah hanya ada paksu, mak andak, dan family mereka. Ayah Chik sampai tak lama selepas kami sampai so dapatlah juga bertemu muka. Abang ibuku tidak ada ketika itu kerana beraya di tempat lain. Di rumah opah pun kami makan dan borak-borak lagi. Tapi aku lebih suka melayan budak-budak kecil tu bermain terutama sekali Aina Zahirah, geram dengan pipi chubby dia tu, sama macam aku~hee. Aina tak cerewet macam baby lain, buatlah apa-apa pun dekat dia, dia tak akan menangis melainkan bila mood dia tengah tak eloklah. Abang-abangnya tak payah cakaplah, suka sangat mengusik dia terutama Si Along- Aizat, Azim dan Aril- yg tak banyak cakap tapi cute dengan senyumannya.

Sebelum Maghrib kami pulang semula ke rumah nenekku. Rumah nenek masih mempunyai tetamu dan tetamunya adalah keluarga angkat mak su. And the important thing is Ayin-anak angkat maksu tu ada juga. It was almost 8 years aku tak jumpa dia dan dia semakin tinggi dan kacak. OMG! Cousins dia pun ramai yg cute tapi tak naklah, bukan taste aku. Badan semuanya macam papan, UNLIKE~hee. Aku nak yg berbadan sasa seperti Norman Hakim, Awal Ashaari, barulah mantap~wee. After Isya' mereka pun pulang dan rumah nenekku sudah tertutup untuk hari ini.



Dari Hati Nuraniku,fara,,

No comments: