NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers
Showing posts with label syawal. Show all posts
Showing posts with label syawal. Show all posts

Thursday, September 6, 2012

KISAH SYAWAL#3...

Assalamualaikum...
Selamat pagi peeps!

Mari kita sambung kisah raya aku tahun ni. Raya ketiga, aku dan family plan nak ke utara, ziarah pusara tok wan dan ke rumah saudara-mara di Taiping. Tapi hajat dihati tak kesampaian kerana kesihatan daddy tak mengizinkan kami ke sana. So, plan bertukar 100% apabila kami hanya pulang ke kampung mummy dan pergi beraya ke Pekan Selasa. Sangat happening walaupun masih raya ketiga, tapi ramai orang berkunjung ke Pekan Selasa. Almaklumlah, yang pergi pekan tu pun mostly orang bandar yang balik beraya di kampung-just like me. =)




Lepas balik pekan tu, singgah sebentar ke kampung kelahiran atok, sebab nak jumpa opah saudara aku pula. Inilah satu-satunya waris sebelah mummy yang masih hidup. Setahun sekali saja dapat jumpa dengan dia. Walaupun makin dimamah usia, tapi dia masih juga nak buat kerja rumah, bakar sampah semua tu. Aku kagum dengan opah saudara aku ni, sebab masa muda dulu dia cantik, even bila dah berusia pun dia still suka bergaya. =D

Raya tahun ni aku kurang snap pictures. I don't know why, feel like "malas gila nak pose sana sini, nak snap gambar orang" =.=" yang aku fikirkan, raya tahun ni dapat jumpa insan-insan yang aku sayang dan spend time with them. Dan salah seorangnya adalah abang sepupu aku. Almost 2 years tak jumpa dia, bila jumpa dia raya keempat tu, meleleh air mata aku. Sedih tengok keadaan dia, jauh berubah, tak macam dulu. Tapi alhamdulillah sebab Allah masih sayang dan pelihara dia dalam caraNya yang tersendiri. We are always by your side my dear brother =')

Raya keempat adalah penghabisan raya kami di kampung halaman-Perak Darul Ridzuan. Perlu pulang awal ke Selangor Darul Ehsan sebab kekangan waktu. Maka, bermulalah pula kisah Syawal di perantauan.




Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Wednesday, September 5, 2012

KISAH SYAWAL#2...

Assalamualaikum readers....

Selamat hari Rabu. Cepatlah masa berlalu kerana aku lebih suka hujung minggu. Hari-hari biasa ni sangat membosankan. By the way, mari kita sambung kisah raya aku tzhun ni.

Raya kedua, aku dan familyku bergerak ke rumah nenek aku belah mummy pula. Hari ni , 2 pupu aku nak bertunang so, kenalah hadir. Lagi pun family kitorang punya rumah semua dekat-dekat. Sampai saja dekat kampung, makcik aku dan familynya dari Grik dah ada dekat sana. Makin meriahlah bila ramai ada dekat kampung. Anak-anak buah aku pun makin membesar, sangat seronok layan diorang. Makin comel dan membuatkan aku makin geram nak kacau diorang. =)




Lepas beraya dekat rumah pakcik makcik aku, kitorang pergi ke rumah orang bertunang pula. Dipendekkan cerita, aku kena jadi mak andam terjun. Wahh gitu! Kesian 2 pupu aku, habis muka dia aku solekkan. Tapi, tanpa solekan pun, dia dah natural beauty. So, aku tolong touch up sikit-sikit saja. Tahniah untuk cousin ku itu. Tahun depan bertambah lagi family members keluarga kita yang dah memang besar ni. Happy for you =)

Lepas setengah hari duduk dekat kampung mummy, kami balik semula ke kampung opah aku menuju ke rumah mak ngah pula sebab dia buat open house. Every year memang macam inilah hari raya aku. Melawat, jalan-jalan ke rumah sanak saudara. Tapi, waktu inilah kami dapat berkumpul dan bersua muka. Waktu lain tak semuanya ada di kampung. 

Cerita pasal raya, aku teringat masa aku berusia 6-7 tahun. Masa tu memang seronok bila tiba saja Syawal. Sebabnya, aku akan ikut cousins aku jalan beraya keliling kampung. Dari rumah opah aku, kitorang berjalan ke rumah jiran-jirannya sampailah ke kampung sebelah. Tak jauh mana pun sebab sambil berjalan kitorang bergurau, gelak-gelak kenakan orang. Tapi zaman tu memang seronok. Walaupun dapat RM1 dari satu rumah, rasa sangat bernilai sebab masa tu nilai duit tak macam sekarang. Tak akan dapat aku lupakan kenangan beraya bersama cousins aku masa kecil-kecil dulu. Sekarang ni, ada yang dah berkahwin, ada yang dah bekerja, nak jumpa pun kadang-kadang saja. Rindunya zaman kanak-kanak itu, rindu juga dekat pakcik dan pak cho. =')

......bersambung...


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Tuesday, September 4, 2012

KISAH SYAWAL#1...

Assalamualaikum...

Selamat pagi peeps. Lama sangat rasanya aku tak update blog ni. Almaklumlah sakan berayakan. By the way, hari ni dah masuk 17 Syawal 1433 Hijrah macam tak percaya saja.

Bercerita tentang raya ni, first day raya saja aku dah diuji. Orang semua sedap layan mata tidur, aku dengan adik aku berebut masuk toilet sebab kena cirit-birit. Inilah akibat makan macam-macam pada raya pertama. Tapi tahun ni tak feel raya sangat sebab opah aku tak buat lemang. Every year dia memang akan buat lemang tapi tahun ni langsung tak buat. Opah dah tak larat, dia sempat buat nasi impit, kuah kacang, dengan rendang ayam macam setiap tahun juga. Kuih raya semua makcik-makcik aku yang bawa.

Malam sebelumnya, kami sekeluarga dah berkumpul dan berbuka ramai-ramai dengan cousins dan pakcik makcik. Sangat happening sebab lepas berbuka, kami berkumpul dekat laman rumah opah dan pasang mercun. Lawan dengan kampung sebelah. Memang bergegarlah kampung aku malam raya tu, semua rumah sibuk dok pasang mercun dan bunga api. Tapi inilah suasana raya yang ada di Malaysia, memang tak dapat dipisahkan dengan mercun dan bunga api walaupun kerajaan dah kuatkuasakan undang-undang.





Back to my story, raya pertama kami WAJIB every year berkumpul bersama pakcik makcik dekat rumah opah dan makan-makan. Makcik-makcik aku masing-masing bawa lauk yang best. Ada masak jawa, daging hitam, sambal udang, dan lain-lain. Sebab tu malamnya perut aku buat hal, semua benda aku bedal. =)
Satu lagi benda WAJIB yang aku akan buat setiap kali raya adalah ziarah pusara pakcik-pakcik, nenek moyang yang terdekat. Bukan aku tak nak pergi selalu ke kubur tapi aku sangat lemah bila ingatkan pakcik-pakcik aku, mesti meleleh air mata aku tiap kali tengok pusara mereka. ='(


Lepas makan-makan tu, saudara-mara ramailah yang datang ke rumah opah sebab moyang dah tiada so, opahlah sebagai pengganti tempat adik-adiknya bermanja. Aku dengan family aku pula keluar beraya ke rumah kakak my mom dekat kampung sebelahnya. Dekat saja rumah family-family aku ni, sebab tu kalau paha kanan dicubit, paha kiri turut terasa. Tapi, lebih bahagia dan happening kalau arwah pak cho dan pak cik ada sekali. Rindu sangat dekat diorang. Walaupun mereka sudah tiada, tapi zuriat mereka masih ada untuk terus bersama kami semua.  ='(

.....bersambung....


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Sunday, August 19, 2012

1 SYAWAL 1433 H...

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. 
Mohon maaf zahir dan batin. =)





Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Friday, August 17, 2012

28 RAMADHAN 1433 H...

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan yg ke-28. Kepada semua yang akan pulang beraya ke kampung halaman, selamat pulang beraya. Pandu cermat jiwa selamat, Ingatlah orang tersayang yg sabar menanti di kampung tu. Hari ni memang ramai yang gerak balik ke kampung, dan jalanraya memang sesaklah. So, bersabarlah dan bertahan sehingga selamat tiba. 


Buat sayang-sayangku, I love you all. Ingatlah daku selalu. =)



Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Saturday, September 4, 2010

SEPTEMBER INI...

1 Sept 2010 - Masih bergelumang dengan assignment ADV. & PROMOTIONS. Released tension di Seremban, shopping raya sikit.
2 Sept 2010 - Last minute touch up assignment dan submit tapi sudah terlambat sebab sir dah balik. Petangnya teman Hilli ke JPJ Seremban renew lesen dia. Tapi ada sedikit masalah dan kami hang out di Terminal dan shopping barang dapur sikit.
3 Sept 2010 - Online dan qada' tidur yang kurang disebabkan assignments.
4 Sept 2010 - Exam ADV. & PROMOTIONS. Alhamdulillah boleh dijawab dengan jayanya.
5 Sept 2010 - Relax, siapkan assignments BDM dan MFR sebelum pulang beraya.
6 Sept 2010 - Study for SPO subject. Trying to finish the assignments.
7 Sept 2010 - Exam SPO. Semangat untuk pulang beraya di JB. Selamat tinggal Lagenda, Sayonara!!

P/S: Awak!! saya rindulah.. :)


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

Tuesday, September 29, 2009

SYAWAL

.::KLIA::.

.::chocolate::.

.::bubye::.

.::Maksu menghayati kraftangan::.

Nothing much to say. Just about raya and KLIA. Why KLIA? Everybody was excited to talk about raya but me...hmm. Actually my sis was going to Russia last week. So sad. She's continue her study in medic at the Nizhny Novgorod State Medical University. Sedihnya, raya ke-4 dia dah kena gi sana. Raya kat Malaysia just 3 hari. Tu pun x puas sebab x sempat gi jalan jauh-jauh. Raya kat Taiping n Teluk Intan jer. Nak gi Kedah dan ke Utara x pun sempat. Sedih sangat masa tgk dia masuk departure hall tu. Its ok, its for her sake. I'm proud of her and so to my family. BTW selamat hari raya aidilfitri, maaf zahir dan batin. Dtg lar rumah sy di JB tp sy tiada di sana, so jumpa parent jer lar. Kalo nak jumpa sy, dtg lar ke kolej yg 'indah' ni. C U, adios.
your sincerely,
fara,,