NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, September 4, 2012

KISAH SYAWAL#1...

Assalamualaikum...

Selamat pagi peeps. Lama sangat rasanya aku tak update blog ni. Almaklumlah sakan berayakan. By the way, hari ni dah masuk 17 Syawal 1433 Hijrah macam tak percaya saja.

Bercerita tentang raya ni, first day raya saja aku dah diuji. Orang semua sedap layan mata tidur, aku dengan adik aku berebut masuk toilet sebab kena cirit-birit. Inilah akibat makan macam-macam pada raya pertama. Tapi tahun ni tak feel raya sangat sebab opah aku tak buat lemang. Every year dia memang akan buat lemang tapi tahun ni langsung tak buat. Opah dah tak larat, dia sempat buat nasi impit, kuah kacang, dengan rendang ayam macam setiap tahun juga. Kuih raya semua makcik-makcik aku yang bawa.

Malam sebelumnya, kami sekeluarga dah berkumpul dan berbuka ramai-ramai dengan cousins dan pakcik makcik. Sangat happening sebab lepas berbuka, kami berkumpul dekat laman rumah opah dan pasang mercun. Lawan dengan kampung sebelah. Memang bergegarlah kampung aku malam raya tu, semua rumah sibuk dok pasang mercun dan bunga api. Tapi inilah suasana raya yang ada di Malaysia, memang tak dapat dipisahkan dengan mercun dan bunga api walaupun kerajaan dah kuatkuasakan undang-undang.





Back to my story, raya pertama kami WAJIB every year berkumpul bersama pakcik makcik dekat rumah opah dan makan-makan. Makcik-makcik aku masing-masing bawa lauk yang best. Ada masak jawa, daging hitam, sambal udang, dan lain-lain. Sebab tu malamnya perut aku buat hal, semua benda aku bedal. =)
Satu lagi benda WAJIB yang aku akan buat setiap kali raya adalah ziarah pusara pakcik-pakcik, nenek moyang yang terdekat. Bukan aku tak nak pergi selalu ke kubur tapi aku sangat lemah bila ingatkan pakcik-pakcik aku, mesti meleleh air mata aku tiap kali tengok pusara mereka. ='(


Lepas makan-makan tu, saudara-mara ramailah yang datang ke rumah opah sebab moyang dah tiada so, opahlah sebagai pengganti tempat adik-adiknya bermanja. Aku dengan family aku pula keluar beraya ke rumah kakak my mom dekat kampung sebelahnya. Dekat saja rumah family-family aku ni, sebab tu kalau paha kanan dicubit, paha kiri turut terasa. Tapi, lebih bahagia dan happening kalau arwah pak cho dan pak cik ada sekali. Rindu sangat dekat diorang. Walaupun mereka sudah tiada, tapi zuriat mereka masih ada untuk terus bersama kami semua.  ='(

.....bersambung....


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: