NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, September 7, 2012

MERDEKARAYA...

Assalamualaikum peeps!

Setelah berakhirnya kisah raya di kampung halaman tercinta, maka bermulalah pula kisah raya di perantauan.
Tapi tak lah perantauan sangat sebab Selangor ni pun dah macam tempat aku, dah bertahun aku menetap di sini dulu. Di Selangor ni, aku sangat malas nak keluar beraya sebab??? Sebabnya aku malas nak pakai baju kurung. Hahaha!! Kalau hari raya tu bestlah bergaya sakan, tapi hari-hari biasa kalau nak keluar beraya, memang masal nak pakai baju kurung sebab kena iron dulu. (Nampak di situ kemalasannya, tak boleh dibuat menantu okey!)


The end of first week of raya, me and my family went to Port Dickson. Pada asalnya hanya mahu ke Jenjarom sebab menghadiri Walimatulurus kawan adik aku, tapi disebabkan peluang dan masa yang ada, kami terus ke Port Dickson jalan-jalan tengok laut. Subhanallah! Memang laut dan aku tak dapat dipisahkan. Teringat kenangan itu. =')


But actually, kami ke sana nak pergi melawat sanak-saudara belah abah yang stay dekat Teluk kemang. Almost a year tak jumpa Tok Long lepas kematian suaminya last year. Bila tengok saja muka tok long, air mata aku dah mula bergenang sebab?? Sebab muka tok long macam arwah Moyang. Aku rindu sangat dekat moyang tapi tak ada rezeki nak melawat pusaranya tahun ni sebab raya ketiga tak jadi ke Taiping dan Bagan Serai. Maybe by the end of this year baru boleh pergi sana. Kalau arwah moyang aku ada, dia suka sangat ketawa. Memang happy-go-lucky walaupun dalam hati dia sedih sebab anak-anaknya ramai yang meninggal di usia muda, seperti Tok Wan aku. ='(

Okey, back to my story. Lepas beraya di Teluk Kemang, kitorang gerak balik Port Klang sebab takut pakcik aku nak datang rumah. Maklumlah, kalau saudara-mara nak datang rumah hujung minggulah waktunya. Hari lain masing-masing bekerja. So, kalau nak datang rumah aku, kena inform awal-awal tahu sebab senang nak prepare apa yang patut. =)







Then, masuk pula second week of raya. Senang cerita a day before Merdeka. Aku dengan family aku gerak ke Perak semula. Bermalam di rumah opah aku sebelum bergerak ke Teluk Batik. Actually, ini adalah family vacation aku untuk tahun 2012 before adik aku terbang semula ke Russia. So, nak happy happy dululah dengan dia sebelum kitorang berpisah selama 10 bulan nanti. Bukan dia saja yang akan pergi sambung study, adik bongsu aku pun akan ke UKM, so tinggallah aku seorang anak tunggal baby tua. Hahaha!!

Overall, percutian kami mencapai matlamatnya. Walaupun malam merdeka tu sangatlah payah nak tidur bila ramai sangat mat rempit buat hal dekat tepi pantai tu. Memang mengganggu ketenteraman awam diorang ni. Nak merempit pergilah atas trek yang betul, bukan dekat kawasan peranginan tempat orang beristirehat okey! Aku taklah benci mat rempit tapi aku benci bila diorang mengganggu ketenteraman orang lain, itu saja. Orang yang terdekat dengan aku pun ramai yang pakai motor, merempit sana sini tapi aku tak benci diorang pun. =)




Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: