NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, September 18, 2012

SAYANGI DIRI...

Assalamualaikum readers.

Wahhh!! Sangat syok woo ini minggu. Sudah mendapat cinta hati baru. Sayang Asha ketat-ketat. =)

By the way, back to our topic...sayangi diri, jauhi dadah (bukan pasal dadah jer). First of all, aku nak share something yang aku pernah alami. Bukan pasal dadah okey, tapi pasal sayangi diri.

"SAYANGI DIRI SEBELUM KITA SAYANG ORANG LAIN".

You know what I mean? Means that, sebelum kita nak mencintai, menyayangi seseorang, kita perlu sayang diri kita dulu. Kalau kita tak sayang diri kita, macam mana kita nak sayang orang lain? Hahh! Pening tak?? Tak kan. Maksud yang lebih mendalam lagi, tak payahlah kita nak sayang orang lain lebih-lebih sedangkan diri kita sendiri, kita tak sayang pun.



Nak tahu macam mana nak sayang diri sendiri? Begini caranya...



  1. Firstly, manjakan diri dengan bersantai di tempat yang tenang, nyaman dan selesa.
  2. Then, buatlah spa untuk relaxation. 
  3. Next, buat aktiviti yang kita suka macam swimming, baking, watching movies, shopping, etc.
  4. Lepas tu yang paling penting lagi jangan pedulikan orang lain yang annoying, buat apa yg kita suka as long as tak mengganggu orang lain-maksudnya, jaga hati kita sendiri, hati orang lain letak ke tepi dulu. (Boleh pula macam tu? Okey, ni mengarut)
  5. Semua yang di atas ni penting untuk kita bila nak sayangi diri sendiri tapi yang paling penting, kalau nak capai dan buat semua ni, kita kena ada duit! Money is most important thing in order to fulfill everything that we need. So, cari duit dulu sebelum make ourselves happy.
  6. Nak cari duit, kena rajin berusaha dan selalu berdoa. So, sebelum boleh buat semua di atas walaupun dah ada wang, SAYANGI ALLAH DULU. Solat dan banyakkan berdoa kepadaNya untuk hidup yang lebih bahagia dan gembira. 
Dulu, aku memang tak sayang diri aku sepenuhnya. Sebab? Sebab aku lebih sayangkan orang lain berbanding diri aku. At last, orang tu pergi tinggalkan aku sampai aku down gila-gila. Tapi, bila aku ingat Allah, aku dekatkan diri kepadaNya, aku berserah dan berdoa kepadaNya, aku rasa sangat bahagia, tenang dan happy sampaikan hati aku kosong, kosong, kosong (macam lagu Najwa Latif tu). Kosong tak ada fikirkan sesiapa pun yang sebelum ni aku sayang dan cinta. Yang aku fikirkan, macam mana kalau esok, lusa, Allah ambil nyawa aku, Allah tarik nikmat yang diberikan kepadaku, dan yang paling aku takut, Allah ambil ibu, bapa dan adik-adik aku dari aku?? Bila fikirkan semua itu, aku sanggup nyawa aku ditarik dulu sebelum mereka sebab aku sayang mereka lebih dari orang lain. 

So, kepada korang semua, tak payahlah nak in love sangat dengan manusia ni. Sebab perasaan manusia boleh berubah anytime. Semuanya letak pada tangan Allah. Dia boleh tarik segala perasaan sayang dan cinta someone tu dalam sekelip mata saja. So, sebelum korang nak sayang orang lain, sayang diri korang dan family korang dulu. Sebab mereka yang paling hampir dan paling lama bersama dengan korang berbanding cinta monyet, puppy korang tu. 



"Aku tak sempurna. Aku bukanlah seorang yang 'alim, tapi niat aku baik untuk berkongsi dan berusaha menjadi yang baik. Kerana aku juga mengimpikan syurgaNya yang kekal abadi."



Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: