NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, September 17, 2010

SEBELUM AIDILFITRI...

8 September 2010
Beberapa hari menjelang Aidilfitri, aku dan adikku sibuk mengemas rumah dan menukar apa yang patut. Raya tahun ini tidak seperti kebiasaannya kerana keluarga kami kurang seorang ahli setelah adikku yg ke-2 menyambung pengajiannya di Rusia. So, tahun ni raya agak simple dan sederhana sahaja. Baju raya pun banyak tak siap sebab mummy tak sihat. Makanya simpan untuk Raya Haji nanti~heee. Pada petangnye, aku dah prepare bahan-bahan untuk buat Tat Nenas-memang favourite aku dan family aku sejak dulu lagi dan biskut ni WAJIB ada setiap tahun. Masa kecil-kecil dulu mummy beli saja Tat ni tapi semenjak anaknya ini meningkat dewasa, perlulah aku menjadi pembuat biskut raya di rumah. Mummy pun kerja so tak ada masa nak buat semua ni, so akulah yg akan mengambil alih tugasnya. Aku telah dibantu oleh assistant tetap aku setiap tahun iaitu adikku si bongsu. Operasi membuat biskut bermula pada jam 1400 dan berakhir pada 1700. Walaupun hasilnya tidaklah banyak tetapi cukuplah juga kalau nak bawa pulang ke kampung nanti.




9 September 2010

Seperti yg semua orang sedia maklum, esok adalah 1 Syawal. So hari ini adalah last day kita seluruh umat Islam di Malaysia amnya berpuasa. Semoga kita akan bertemu lagi di tahun yg akan datang...Ramadhan. Hari ini aku akan buat Biskut Semperit pula tetapi menggunakan acuan bunga. Tak cantiklah acuan yg panjang-panjang tu, macam apa saja~hee. Biskut ini pun WAJIB buat setiap tahun sebabnya mudah dan senang untuk dibuat, sama seperti Tat Nenas tu. Bukan aku saja suka buat biskut ni, mak cik- mak cik aku dekat kampung tu pun MESTI akan buat biskut ni setiap tahun. Masing-masing mengikut cita rasa dan kreativiti tersendiri. Memandangkan buah kurma masih banyak, aku menggunakannya sebagai hiasan di atas 'bunga' itu nanti. So sudah jimat budget di situ ya. Sebagai pelajar Pengajian Perniagaan, budget adalah faktor penting dalam sesebuah perniagaan~hee. Boleh pula aku praktik benda ni, tapi kalau dalam assignments, jahanam semuanya aku buat~hee.

Malam Raya

Nak dijadikan cerita, kami pulang beraya di kampung tahun ni. Sepatutnya tak pulang ke sana kerana mak su akan beraya di Johor bersama-sama kami, tetapi memandangkan ibu ayahku merangkap nenekku masih ada, kami WAJIB pulang okey. Kami bergerak dari Tanjung Pelepas pada jam 2306 dan tiba di kediaman nenekku pada jam 0630 di pagi Syawal. Wah, syahdu gila semasa dalam kereta bila berkumandangnya lagu "Balik Kampung" dendangan allahyarham Sudirman Haji Arshad. First time sejak 20 tahun aku hidup, kami pulang ke kampung pada malam raya. Selalunya 2-3 hari sebelum raya mesti kami dah tercongok dekat kampung tu. Walaupun aku dan familyku tak cukup tidur hari tu, tapi kami tetap bersemangat menyiapkan diri menyambut Syawal.

Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: