NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Monday, February 28, 2011

KAHWIN, KAHWIN...

Selamat pagi semua...hari ni kita story tentang kahwin ek...bukan cheq ni dah gatai nak kahwin tapi setiap minggu ada saja jemputan ke majlis perkahwinan yang family aku terima...so, kita kenalah memenuhi undangan orangkan...aku pun dengan muka tak tahu malu pergilah makan nasi minyak tu...nak tunggu nasi minyak sendiri memang taklah kan...aku suka tengok pelamin dan baju pengantin jer kalau pergi majlis orang ni...lepas tu sekarang ni masing masing sibuk dengan tema contohnya macam jiran aku yang kahwin 2 hari lepas...dia guna tema hitam+merah, menariklah juga tapi aku tak suka merah...aku suka pink+silver or pink+white, glamor nyahh...

So, macam biasalah...dah adat di negeri Johor ni kalau kahwin mesti dapat telur pindang, yang color coklat tu ada rempah ratus kat dalamnya (direbus dengan rempah ratus)...telur ni sedap sebab ada rempah ratus tu so aku tak muntah kalau makan...tapi hanya putihnya sajalah...kalau telur rebus lain memang aku tak makan, telur goreng pun aku tak boleh terima...bukan memilih tapi tekak aku memang tak boleh terima, mesti nak muntah balik kalau makan...

So arini aku nak story pasal telur rebus...kalau dekat negeri lain di Malaysia ni, telur rebus akan diberikan setiap kali ada majlis perkahwinan...tapi di negeri Johor ni, telur pindang akan diberikan...telur ni memang sedap dan baik untuk kesihatan tapi boleh ke dimasak dengan masakan lain? Kalau di Perak (kalau family aku buat kenduri kahwin), telur rebus yang berlebihan tu kami masih boleh gunakan untuk memasak...contohnya nenek aku akan masak sambal telur, kalau dapat dekat mummy aku pula dia masak kari telur...memang makan telur saja lepas kenduri tu...tapi aku? Aku tak makanlah, aku makan sambal and kuah tu without telur...tulah kegunaan telur rebus yang berlebihan tu, tapi kalau telur pindang ni, aku tak tahulah pula nak masak apa...so, terpaksalah aku makan dengan kicap dan lada sulah sebagai breakfast untuk minggu ni...hishh!! Sihat aku hari hari makan protein ni, lepas tu nak tambah sihat makan dengan CalsiYum strawberry+grape, fuhhh!! Memang sihat, minggu depan masuk kelas jangan terkejut tengok aku yang dah makin chuby ni...hahahha :D

Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: