NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Wednesday, September 28, 2011

RESEPI: KEK MARBLE...

Assalamualaikum...

Hari ni tiba tiba tekak aku teringin nak makan kek. Makanya aku pun dengan rajinnya carilah bahan bahan untuk membaking. Tapi dengan malangnya, telur tinggal sebiji saja so, sikit sajalah kek yang dapat aku buat. Dah lama sebenarnya aku tak membaking ni, asyik buat kuih raya saja. Tapi bahan bahannya tak banyak beza pun.


  • Bahan-bahannya:

1 Cawan butter/marjerin (aku guna Marjerin Daisy)
1 Cawan gula aising (aku guna gula kastor)
3 Biji telur (tapi aku guna 1 biji saja)
2 Cawan tepung naik sendiri (aku guna 1 cawan saja)
1 Sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil pewarna hijau, kuning, dan merah (selalunya orang guna warna kuning dengan coklat)


  • Cara membuat:


  1. Firstly, pukul marjerin bersama gula sehingga kembang (means sampai warna marjerin tu berubah).
  2. Kemudian masukkan telur sebiji demi sebiji. Pukul lagi sehingga kembang.
  3. Masukkan esen vanilla diikuti tepung sedikit demi sedikit.
  4. Pecahkan adunan kepada tiga bahagian dan masukkan pewarna yang diingini.
  5. Masukkan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 170 darjah celcius selama 40 minit (sampai kek tu betul betul masaklah tu).

Senang bukan nak membaking Kek Marble ni? Sebab tu aku suka masak kek ni tapi Kek Coklat Kukus pun senang untuk dibuat. Next time aku share resepi Kek Coklat Kukus pula. Selamat mencuba =)


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: