NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, November 22, 2011

TAHUN MELAWAT PERAK 2012 (PART 3)...

COUNTDOWN: 40 HARI LAGI

Assalamualaikum...

Salam 26 Zulhijjah dan merafak sembah ke bawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Sultan Johor, Sultan Ibrahim bersempena Ulangtahun Keputeraan Baginda hari ini. Johor sentiasa di hati. =)
Okey, mari continue tentang Tahun Melawat Perak 2012.

"Teluk Intan, Pisa of Malaysia"

Pada asalnya, Teluk Intan dikenali sebagai Teluk Anson bersempena nama salah seorang pegawai British yang bertugas di sana suatu ketika dahulu. Mungkin tidak ramai yang mengetahui bahawa di sini terdapat sebuah menara jam tinggi yang suatu ketika dahulu merupakan bangunan terpenting di daerah ini kerana menara ini digunakan sebagai tangki air untuk menyimpan keperluan air bagi penduduk sekitar Teluk Intan. Keunikan bangunan tersebut adalah terletak pada struktur binaannya yang semakin hari semakin condong. Disebabkan itulah, bangunan ini dikenali sebagai Menara Condong Teluk Intan yang mempunyai keunikan yang sama seperti Menara Pisa di Itali. Dan sebagai anak jati kelahiran Teluk Intan, semestinya aku berbangga dengan daerah tempat tumpah darahku ini.


Selain menara condong, Teluk Intan juga mempunyai beberapa tempat yang menarik untuk dilawati seperti:




Sungai Manik- jelapang padi Perak. Para pengunjung dapat menikmati keindahan dan kehijauan pokok padi yang banyak ditanam di kawasan ini. Jika berkesempatan, anda dapat melihat sendiri bagaimana pesawah memungut hasil tanaman mereka.

Pasir Salak- peristiwa pembunuhan J.W.W. Birch. Di sini, terdapat sebuah Terowong Masa yang menceritakan sejarah Pasir Salak dan juga Tanah Melayu. Bagi penggemar sejarah seperti aku, Pasir Salak merupakan tempat yang sesuai sekali untuk mengkaji sejarah disamping bersantai di tepi Sungai Perak- sungai terlebar di Malaysia kerana di sini turut disediakan sebuah resort untuk pengunjung yang datang dari jauh. Untuk pengetahuan anda, kampung halaman aku terletak berseberang dengan Kompleks Bersejarah Pasir Salak ini. =)

 
Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: