NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Friday, March 30, 2012

RESEPI: KEK OREN...

Assalamualaikum readers...

Hari ni aku nak share resepi Kek Oren yang aku dapat daripada seorang kenalan dalam FB. Kenalan aku ni memang bisnes jual kek dan dia memang expert bab baking ni. Macam-macam resepi dia share dalam FB dia. Sangat best bila jadi seperti dia. Thanks Kak Aimi =)

RESEPI KEK OREN:


  • Bahan-bahannya:-


  1. 200 gram tepung gandum
  2. 180 gram mentega (tapi aku guna Marjerin Daisy)
  3. 160 gram gula halus
  4. 4 biji telur
  5. 1 biji limau (ambil jus dan parutan kulitnya)
  6. 1/2 sudu besar ovelatte
  7. 1 sudu baking powder
  8. Sedikit soda bikarbonat
  9. Pewarna oren



  • Cara membuat:-


  1. Pecahkan telur-asingkan putih daripada kuning dalam mangkuk berlainan
  2. Dalam mangkuk A, pukul putih telur hingga kembang/ringan
  3. Dalam mangkuk B, pukul gula bersama mentega. Masukkan kuning telur dan pukul lagi sehingga kembang.
  4. Masukkan pula tepung gandum, baking powder, dan soda bikarbonat- kacau sehingga sebati.
  5. Masukkan putih telur dari mangkuk A bersama-sama dengan jus oren dan ovelatte. Pukul sehingga sebati dan masukkan parutan kulit limau bersama dengan pewarna.
  6. Bakar pada suhu 150-160 darjah Celcius selama 1 jam.




Dari Hati Nuraniku,
fara,,

1 comment:

Rebeka Rizan Abdullah said...

Sedap..saya penah buat kek oren..hahehehe.. :']