NUFFNANG ADDS

ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

::BIRTHDAY AKU::

Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday, December 11, 2011

TAHUN MELAWAT PERAK 2012 (PART 6)...

COUNTDOWN: 20 HARI LAGI


Assalamualaikum...

Semakin hari, semakin hampir kita dengan tahun 2012...bermakna, tidak lama lagi 2011 akan melabuhkan tirai dan meninggalkan kita dengan bermacam kenangan pahit dan manis...hari ni aku nak jadi tour guide ke tempat menarik yang terletak di pesisir pantai Perak iaitu...


Teluk Batik-Lumut-Pulau Pangkor.

Okey, aku ni nak dikatakan knowledgeable dengan tempat tempat di negeri Perak ni, taklah sangat sebab buka sepanjang 21 tahun aku stay di sini...most of the time, aku dibesarkan di banyak tempat (nomadlah katakan)...tapi, tentang Teluk Batik-Lumut-Pulau Pangkor ni boleh dikatakan expert jugalah sebab aku merasa membesar di sini...



Setelah aku dilahirkan, aku dibesarkan di Lumut sehinggalah usia aku 2 tahun lebih...so, dari kecil sampai ke besar, aku melihat banyak perubahan yang berlaku di Lumut...dahulunya kawasan pesisir laut di Lumut merupakan tempat orang memancing, bermandi manda tapi tidak lagi kini setelah adanya Esplanade Lumut dan Lumut Waterfront yang menjadi tempat para pelancong bergambar dan menghabiskan masa bersama keluarga. Sewaktu kecil dahulu, ibu bapaku sering membawa kami adik beradik bermain di sini dan aku sangat berbangga dengan perubahan dan keindahan Lumut kini. Para pengunjung juga boleh mendapatkan pelbagai jenis hasil laut yang telah dikeringkan seperti ikan masin, sotong kering, belacan, keropok, dan lain lain lagi. Kalau datang ke Lumut jangan lupa ke Kedai Hamid Ali sebabnya barangan di sini harganya berpatutan dan boleh dapat diskaun, mummy aku selalu membeli di sini dan selalunya pasti mendapat diskaun dan siap ada gift lagi. Baik sungguh anak Pak Cik Hamid ni, nanti boleh borong dekat sini lagi. =)




Lumut merupakan jeti pengantara untuk ke Pulau Pangkor. Oleh itu, tidak hairanlah mengapa kawasan ini sentiasa dipenuhi dengan orang ramai. Kalau korang nak tahu, hari minggu dan cuti umum memang susah nak dapat parking kereta dekat sini. So, better pergi time orang bekerja, at least tak sibuk sangat. Feri di sini di bawah pemerhatian Jabatan Laut iaitu jabatan tempat daddy aku kerjalah. Dulu daddy aku kerja dekat sini sebab itulah aku dibesarkan dekat Lumut dan sangat sebati dengan tempat ini. Pulau Pangkor memang menjadi destinasi penggemar aktiviti laut kerana terdapat banyak pantai pantai yang boleh dijadikan tempat persinggahan. Di sini juga terdapat banyak hotel dan chalet dengan harga yang berpatutan. Di Pulau Pangkor juga terdapat banyak tempat menarik untuk dilawati seperti Kota Belanda dan Kuil Fu Lin Kong yang menempatkan replika tembok batu seakan di Negara China. 



Jika anda fobia atau mabuk laut, takberani untuk menaiki feri tapi mahu menikmati keindahan pantai dan bermandi manda, datang saja ke Teluk Batik. Di sini juga terdapat banyak chalet yang boleh disewa pada harga yang berpatutan. Bermacam jenis ole ole juga turut dijual di sini yang kebanyakannya adalah kerja tangan daripada sumber lautan. Teluk Batik juga telah mengalami perubahan sama seperti Lumut di mana telah dibina dengan pelbagai kemudahan dan daya penarik agar ianya menjadi tarikan pengunjung. Dahulu, Teluk Batik merupakan tempat berlangsungnya Pesta Laut Lumut yang memang menjadi acara wajib bagi warga Perak. 




Info lanjut boleh layari: Pangkor
*Gambar ihsan daripada Encik Google (^_^)V


Dari Hati Nuraniku,
fara,,

No comments: